Korozyon
Korozyon her yıl milyarlarca liralık ürün ve altyapı zararlarına neden olmaktadır. Metaller başta olmak üzere, korozyon yüzünden malzemelerin yararlı özelliklerinde azalmalar meydana gelir. Bunlar arasında dayanıklılık kaybı, görünümde bozulmalar, sıvı ve gaz geçirgenliğinde kayıplar sayılabilir. Açık havada aylar hatta yıllar sonra oluşacak hasar, Q-FOG test cihazında birkaç gün ve(ya) haftada oluşturulabilmektedir.

Döngüsel korozyon test uygulamaları, doğal korozyon için mümkün olabilen en iyi laboratuvar simülasyonunu sağlamaktadır. Araştırmalar gösteriyor ki elde edilen test sonuçları yapısı, morfolojisi ve göreceli korozyon oranları baz alındığında dış ortam sonuçlarıyla benzer olmaktadır. Döngüsel test uygulamalarından önce, bir laboratuvarda korozyon simülasyonu için uygulanan standart yöntem, geleneksel tuz spreyi (35 °C’de sürekli tuz spreyi) idi. Geleneksel tuz spreyi yöntemleri dış ortamın doğal ıslak-kuru döngüsünü taklit etmede başarısız olduğundan test sonuçları sıklıkla yetersiz korolasyonla sonuçlanıyordu.
Q-FOG® döngüsel korozyon test cihazında numuneler, açık havadakine benzer tekrarlayan döngülerdeki farklı ortamlara maruz kalırlar. Prohezyon gibi basit döngüler, tuzlu sis ve kuru şartlar arasındaki döngüden oluşabilir. Çok daha karmaşık otomotiv yöntemleri çok kademeli döngüler için kullanılabilir. Bu tip döngüler tuzlu sprey ve kurutma ile nemi bir araya getirebilmektedir.
Bir Q-FOG kabininde, en önemli korozyon ortamlarının tümü üzerinden bir döngü oluşturmak mümkündür. En karmaşık test döngüleri bile, kullanımı son derece kolay
Q-FOG kontrol ünitesi aracılığıyla kolayca programlanabilir.
Q-FOG kabinleri için üç farklı tipte seçenek mevcuttur. Basit olan SSP modeli gelenek- sel tuz spreyi ve Prohezyon testlerini uygular. CCT modeli tuz spreyi, Prohezyon ve pek çok döngüsel otomotiv testlerini gerçekleştirir. CRH modelinde ise bunlara değişken bağıl nem kontrolü ve opsiyo- nel duş fonksiyonu da eklenir. Q-Lab’ın tüm Q-FOG kabinleri test gereksinimlerini bütünüyle karşılamak için iki farklı ebatta sunulmaktadır.
Neden Q-Fog?
Uygun Maliyet
Q-FOG test cihazları, toplam maliyet bazında piyasadaki en uygun ürün olacak şekilde özel olarak tasarlanmıştır. Düşük satınalma fiyatları, yüksek güvenilirlik ve düşük işletim maliyetleri, korozyon test cihazları için yeni standartları oluşturmuştur. Yeni CRH modeli ise RH-kontrollü korozyon kabinleri için fiyat-performans oranında bir dönüm noktasını temsil eder. Artık en küçük laboratuvarlar dahi döngüsel korozyon test cihazına sahip olabilirler.
Kolay Kullanım
Q-FOG döngüsel korozyon test cihazları kolay kurulum, programlama ve kullanım özelliklerine sahiptir. Bel seviyesindeki cihazın kolayca açılan kapağı sayesinde numune yerleştirimi ve ölçümler çok daha kolay hale getirilmiştir. Tüm modeller bütünüyle otomatik olup, başında durmaya gerek kalmadan 7/24 sürekli çalışabilmek- tedir. Test sırasında herhangi bir soruna karşı test cihazı, uyarı sistemiyle kullanıcıyı bilgilendirir.

Bakımı Basittir
Bir ürünün teknik olduğu gerekçesiyle anlaşılması ve onarılmasının zor olması gerekmediğine inanıyoruz. Dolayısıyla test cihazlarımızın tasarımlarını, ekstra veya gereksiz özelliklerle yükleyerek karmaşıklaştırmak yerine, her şeyi basit tutmaya özen gösteriyoruz. Sonuç olarak modüler alt sistemler ile arızaları en kolay şekilde tespit edilip, kolay parça değişiminin sağlanabileceği bir altyapı sunuyoruz. Böylece Q-FOG test cihazlarının son derece basit bakım ve onarımı için bir saha teknisyenine gerek dahi kalmıyor; ancak yine de ihtiyaç duymanız halinde destek vermek için burada olacağız.
Q-FOG Modelleri

Q-FOG SSP
Prohezyon ya da Geleneksel Tuzlu Su Spreyleri için
Prohezyon, ASTM B117, ASTM G85, BS 3900, F4 ve F9, DIN 50.021, ISO 9227, GB/T 10125 dahil olmak üzere pek çok hızlandırılmış korozyon testleri Q-FOG SSP korozyon test cihazında gerçekleştirilebilir. SSP kabini en ekonomik modelimiz olmasının yanısıra tuzlu sis, dwell ve kurutma fonksiyonlarını da uygulayabilmektedir.
Q-FOG CCT
%100 Nemlilikte Araştırma ve Döngüsel Otomobil Testleri için
Q-FOG’un CCT modeli, SSP modelinin tüm avantajlarına sahip olmasının yanı- sıra, %100 nem imkanının esnekliğini de özelliklerine eklemektedir. Bu, pek çok döngüsel korozyon testinde önemli bir durumdur. CCT üniteleri, test koşullarının kolayca takip edilmesini sağlayabilmek için, kapağın yan tarafında bulunan bir izleme penceresi ve dahili Q-FOG SSP Prohezyon ya da Geleneksel Tuzlu Su Spreyleri için Q-FOG CCT%100 Nemlilikte Araştırma ve Döngüsel Otomobil Testleri için Q-FOG Modelleri aydınlatma ile donatılmış olarak gelmektedir.

Q-FOG CRH
Değişken Bağıl Nem Kontrollü Araştırma ve Döngüsel Otomobil Testleri için
Q-FOG CRH modeli RH kontrollü korozyon test cihazlarının fiyat-performans oranında gerçek bir atılımı temsil eder. CCT modelinin tüm avantajlarına sahip olmanın yanısıra, yenilikçi ön klima kullanımı ile bütünüyle değişken bağıl nem kontrolünü de bunlara ekler. GMW 14872, SAE J2334 ve Ford, ISO, GB/T, VW, Volvo, Chrysler, Renault v.b. gibi pek çok önemli otomobil korozyon test standartlarını yerine getirir. Bunların yanısı- ra bu model, opsiyonel bir Duş Fonksiyonunu da içerir. Bu fonksiyonda sprey nozzle’ları için gelişmiş bir temizleme özelliği mevcut olup, diğer markaların kabinlerinde sıklıkla karşılaşılan tıkanma sorunu önlenmiş olur.
Öne Çıkan Özellikler
- Her Bir Model için İki Kullanışlı Ebat
- Kolay Numune Yerleştirimi
- Güçlendirilmiş Fiberglas Yapı
- Dahili Solüsyon Deposu
- Son Derece Basit Kullanıcı Arayüzü
- Hızlı Kabin Sıcaklığı Değiştirme
- Sis Dağılımının Hassas Kontrolü
- Kolay Kullanım ve Bakım
- Kendini Temizleyen Nozül ile Duş Modülü

Bağıl Nem Kontrolü
Q-FOG’un CRH modeli, önde gelen otomotiv döngüsel korozyon stan- dartlarının çoğuyla uyumlu olmak için ön klima kullanımı üzerinden (sağ tarafa bakınız) bağıl nemin hassas kontrolü özelliğine sahiptir. Sıcaklık kontrollü laboratuvarların çoğu bu yenilik ile konumlandırılabilirler.
Korozyon Testi ve Standartları
Döngüsel korozyon testlerinde numuneler, tekrar eden bir döngüde farklı ortamlara maruz bırakılırlar. Basit testler iki durum döngüsün- den oluşmaktadır: sis ve kurutma. Çok daha karmaşık işlemler (özellikle otomotiv testleri) tuzlu sis veya duş fonksiyonlarının yanında nem ve kurutmanın da dahil olduğu çok basa- maklı döngüleri istemektedir.


Prohezyon ve Geleneksel Tuz Spreyi
Prohezyon, ASTM B117, ASTM G85, BS 3900, F4 ve F9, DIN 50.021, ISO 9227, GB/T 10125 dahil olmak üzere pek çok hızlandırılmış korozyon testleri Q-FOG SSP korozyon test cihazında gerçekleştirilebilir.
Prohezyon. Daha gerçekçi bir test sağlamak için bu testte bir saat sis ve bir saat kurutma, hızlı sıcaklık değişiklikleri ve farklı bir aşındırıcı solüsyon kullanılmaktadır. Pek çok araştırmacı, endüstriyel bakım kaplamaları için bu testi oldukça kullanışlı bulmaktadır.
Geleneksel Tuz Spreyi. Sürekli tuzlu sprey uygulamaları yaygın olarak korozyon direncine yönelik komponet ve kaplamaların testleri için tanımlanmıştır. Mevcut uygulamalar arasında; kaplamalı ve boyalı yüzeyler, havacılık ve askeri komponentler, elektrik ve elektronik sistemler yer almaktadır.
Bu testlerin çoğu, ASTM B117 (Tuzlu Sprey) ve BS 3900 F4 gibi belirli spesifikasyonlar için gerçekleştirilmektedir. Bu testler yaygın olarak bağıl korozyon testi için kullanılır. Genel olarak yükseltilmiş bir sıcaklıkta uygulanırlar ve bir kurutma döngüsü içermezler. Sprey için ısıtılmış ve nemlendirilmiş hava gerekmektedir.

Döngüsel Korozyon Testleri
ASTM B117 gibi testler için en önemli sınırlama şartlarda değişiklik olmaksızın süregelen bir ortam sağlamaktır. Bunun aksine havaya maruz kalan materyaller ıslaklık, sıcaklık, güneş ışığı ve aşındırıcı solüsyon yoğunluğunda döngüsel değişimlere maruz kalırlar. Hem kimyasal reaksiyonlar hem de korozyona en iyi dayanacak materyal tipi bazında, döngüsel bir ortamdaki korozyon, sürekli bir döngü içindeki korozyondan çok farklı çıkabilir.
Bunun gibi, pek çok otomotiv korozyon test metodu tipik olarak numuneleri tekrar eden tuzlu sprey döngüsü, yüksek nem, düşük nemde kurutma ve ortam şartlarına maruz bırakmak üzere uygulanırlar. Başlangıçta bu test metotları, yoğun çalışma gerektiren manuel işlemler olarak geliştirilmişti. GMW 14872 gibi günümüz döngüsel otomotiv test metotlarının çoğu, pek çok laboratuvar ortamında elde edilmesi zor olan kontrollü bağıl nem şartlarında çalışmaktadır. Kimi zaman bu test metotları, tipik bir tuzlu sisten çok daha yüksek akıcılıkta bir duş-yağmur kademesini de gerektirmektedir. Set değerlerine ulaşım hızını ayarlama (ramp time) sıklıkla kontrol edilir.
UV Uygulamalı Döngüsel Korozyon Testleri
Q-Lab QUV® hızlandırılmış yaşlandırma testi ve Q-FOG döngü- sel korozyon test cihazları kendi başlarına sıra dışı avantajlara sahiptir. Bir arada kullanıldıklarında ise, özellikle köprü boyalarının endüstriyel bakımı ve diğer altyapı uygulamaları için devrim yara- tan bir korozyon test uygulaması haline gelirler.
Bir kaplamanın ultraviyole ışık stabilitesi, onun korozyon diren- cindeki en önemli faktör olabilir. Araştırmalar gösteriyor ki, QUV hızlandırılmış yaşlandırma test cihazı ve Q-FOG döngüsel koroz- yon test cihazlarının birer haftalık sürelerle dönüşümlü kullanımları, geleneksel tuzlu sprey ya da CCT veya CRH’nin tek başına kulla- nımına kıyasla çok daha gerçekçi sonuçlar sağlamaktadır. Detaylı bilgi için ASTM D58942’ye bakınız.

Döngüsel Korozyon Cihazları Nasıl Çalışırlar?
Sis Fonksiyonu (Tüm Modeller)
Sis Fonksiyonu süresince, korozyon test cihazı geleneksel bir tuzlu su spreyi üni- tesi gibi çalışmaktadır:
- Dahili depodaki aşındırıcı solüsyon nozzle’a pompalanır.
- Basınçlı hava nozzle’a giden yol üzerindeki bubble tower ünitesinden geçerken nemlendirilir.
- Nozzle ünitesi solüsyonu, ince, aşındırıcı sis buharı olarak havaya atomize eder.
- Kabin ısıtıcıları sayesinde program- lanan kabin sıcaklığı sağlanır.

Kurutma ve Dwell Fonksiyonu (SSP ve CCT Modelleri)
Kurutma fonksiyonu süresince, bir temiz- leme vantilatörü kabin havasını hava ısıtıcı üzerinden difüzörlere ve oradan da kabin içindeki numunelere yollar. Bu işlem kabin içinde düşük nemlilikte bir ortam yaratarak numunelerin kurutulmasını sağlar. Kabin sıcaklığı, kabin ısıtıcıları ve hava ısıtıcısı aracılığıyla kontrol edilir.
Dwell fonksiyonu süresince (gösterilmiyor) kabin sıcaklığı sadece kabin ısıtıcısıyla kontrol ediliyor.
Q-FOG CRH modeli kurutma ve dwell fonksiyonları yerine RH (bağıl nem) fonksiyonunu kullanır.

Nem Fonksiyonu (Sadece CCT Modeli)
CCT modellerindeki Nem Fonksiyonu süresince, kabin içine sıcak su buharı verilerek kabinin %95-100 bağıl nemde kalması sağlanır. Düzgün bir çalışma için iyon- larından arındırılmış (Deiyonize-D.I.) su gerekmektedir. Buhar üreteci ısıtıcısı sayesinde programlanan kabin sıcaklığının sürekliliği sağlanmış olur.
Havalandırma Q-FOG CRH modKealipnaekm fonksiyonu yerine RH (bağıl D.I. Su Girişi nem) fonksiyonunu kullanır.

Duş Fonksiyonu (Opsiyonel Sadece CRH Modeli)
Bazı otomotiv test spesifikasyonları için Duş Fonksiyonu kullanılmaktadır. Kullanıcı tarafından ayarlanabilen solüsyon miktarı, özel olarak konumlandırılmış nozüller vasıtasıyla numuneler üzerine homojen şekilde püskürtülür:
- Nozüller sis fonksiyonu kullanılırken kolayca çıkartılabilecek bir sprey çubuğuna monte edilmiştir.
- Sprey damlacıkları çok daha büyüktür, akış hızları daha yüksektir ve duş zamanları Sis Fonksiyonundaki atomize solüsyon sisten çok daha kısadır.
- Duş açma-kapama zamanları, korozyon hızlarının mükemmel kontrolüne izin verecek şekilde doğrudan programlanabilir.

RH Fonksiyonu (Sadece CRH Modeli)
Q-FOG CRH modeli bir ön klima, bir üfleme modülü ve özel atomize nemlendirme nozzle’ları sayesinde, tanımlanmış RH (Bağıl Nem) değerini ve sıcaklığını yükseltip koruyabilir. Düzgün bir çalışma için iyonlarından arındırılmış (Deiyonize-D.I.) su gerekmekte- dir. Laboratuvar koşulları gereksinimlerine karşı RH/Sıcaklık özellikleri hakkında detaylı bilgi için kullanma kılavuzuna bakabilirsiniz.

Kullanım
Q-FOG döngüsel korozyon kabinlerinin kullanı- mı son derece kolaydır. Özel olarak tasarlanmış çeşitli numune tutucu seçenekleri ile numune yerleştirimi ve değerlendirmeler kolaylaştırıl- mıştır. Programlama sezgisel özelliktedir. Tüm modeller tamamen otomatiktir ve 7/24 sürekli çalışabilme özelliğine sahiptir.

Numune Yerleştirme
Q-FOG kabinleri bel seviyesinde olup kolay numune yerleştirimi için rahatça açılabilen bir kapağa sahiptir.
Panel şeklindeki çeşitli düz numune- leri yerleştirmek için standart raf panel tutucular vardır. Numuneler bunlara 15 derecelik açıyla yerleştirilmektedir.
Küçük, üç boyutlu ya da farklı biçimler- deki numuneleri yerleştirmek için askı aparatları kullanılmaktadır.
Difüzör seviyesi ya da raf seviyesi numune yerleştirme ızgaraları ise toplam- da 544kg’a (1200 pound) kadar ağırlığı olan büyük parçalar için kullanılmaktadır.
Programlama
Hem fonksiyonel hem de kolay kulla- nımlı olacak şekilde tasarlanan Q-FOG kontrol ünitesi kullanıcının seçebileceği 5 farklı dil(İngilizce, Fransızca, İspanyolca, İtalyanca, Almanca) üzerinden prog- ramlanabilir. 10 test için programlama yapılabilir ve pil yedekleme özelliği olan bellekte saklanabilir.

Standartlar
Q-FOG kabinleri, Prohezyon, ASTM B117, GMW 14872, SAE J2334 ve Ford, ISO, GB, VW, Volvo, Chrysler, Renault’dakiler de dahil olmak üzere pek çok önemli standartla uyumludur. Kolaylık sağlamak için bazı standartlar hafızasın- da kaydedilmiş olarak gelmektedir.
Kalibrasyon ve Bakım
Q-FOG kabinleri son derece az bakım gerek- sinimiyle ve kullanıcı tarafından kolayca servis yapılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Kabin içindeki ortamı kontrol etmek ve izleme yapabilmek için bir grup yerleşik sensörle donatılmışlardır. Periyodik kalibrasyonlar ve koruyucu bakım uygulamaları, Q-FOG’un özenli ve düşünceli tasarımı sayesinde kolaylaştırılmıştır.

Kalibrasyon
Q-FOG test cihazının kabin sıcaklık sensörü (ve CRH modellerindeki RH sensörü), doğru ve tutarlı sonuçları kesinleştirmek için her 6 ayda bir kul- lanıcı tarafından periyodik olarak kalibre edilmelidir.
Sıcaklık ve RH sensörlerinin kalibrasyonu sadece birkaç dakika sürer. Kalibrasyon işlemi için basit araçlar, kalibre edilmiş bir referans termometresi ve izole edilmiş bir kap gerekmektedir.

Koruyucu Bakım
Q-FOG kabinlerde, rutin servis zaman- layıcısı bulunmaktadır. Her 1000 saatlik çalışma sonrasında, “Perform Routine Service” (Rutin Servis Uygulaması Yapınız) olarak bir hatırlatma mesajı görüntülenmektedir..
Bu rutin koruyucu bakım süresince, bubble tower (tuzlu solüsyonun atomize edilebilmesi için basınçlı havayı yoğun- laştırmak için kullanılır) tahliye edilmeli ve tekrar doldurulmalıdır. Bu arada hava ve su filtreleri temizlenmelidir. Ayrıca, kabin duvarlarının ve ısıtıcının da temizlenmesi ve yıkanması tavsiye edilir.
Yılda bir kez olmak üzere, filtreler ve peristaltik pompa hortumunun değişti- rilmesi gerekir. Bu işlem sadece birkaç dakika sürer.
Servis Kolaylığı
Açılabilir yan erişim paneli sayesinde, temel bakım veya onarım için ekipma- na doğrudan erişim sağlanabilmektedir. Q-FOG test cihazındaki tüm ekipmanın yerleşim ve konumu, kontrol ve bakım için kolayca erişim sağlanabilecek şekil- de titizlikle tasarlanmıştır.
Sorun Giderme
Q-FOG kontrol ünitesi, uyarı mesajları ve güvenli kapatma gibi işlemlerin yer aldığı tam otomatik teşhis sistemi içermektedir.
Anlaşılması kolay kullanım kılavuzu ile olası sorunlar yeni başlayan kullanıcılar tarafından bile kolayca giderilebilir.
Aksesuarlar, Numune Tutucular ve Diğer Opsiyonel Ürünler
Test Panel Rafları
Q-PANEL® standart panelleri gibi düz numuneleri yerleştirmek için standart test panel rafları kullanılmaktadır. Her bir raf 113 kg’a kadar dayanabilmekte ve dikeyle 15 derecelik açıyla konumlandı- rılmaktadır. 600 litre kapasiteli model, 8 raf üzerinden 75 x 150 mm (3 x 6 in) eba- tında toplam 160 numune alabilir. 1100 litrelik model ise 10 raf kullanarak 240 numune alabilecek kapasiteye sahiptir.
Askı Aparat Setleri
Küçük, üç boyutlu veya farklı biçimlerde- ki numuneleri yerleştirmek için standart askı aparatları kullanılmaktadır. Her biri 20 mm (3/4 inch) çapındaki askılar 45 kg’a (100 pound) varan ağırlığı destekler ve kolayca kurulabilir. 600 litrelik Q-FOG modelinde 6 askıdan oluşan bir set, 1100 litrelik Q-FOG modelinde ise 8 askıdan oluşan bir set mevcuttur. Numuneleri yerleştirmek için basit kancalar ve tel bağlantılar kullanılabilir.
Yerleştirme Izgarası
Aşırı ağır ve büyük 3 boyutlu objeler için (metal jantlar veya motor parçaları gibi) raf seviyesi ya da difüzör seviyesi ızgara kul- lanılabilir. Q-FOG test cihazının sağlam yapısı, otomobil ve diğer bileşenlerin en ağırıyla dahi uyumluluk sağlayarak, dağı- lımı düzgün şekilde yapılmış 544kg’a (1200 pound) kadar yükü destekleyebilir.



Başlangıç için Tuz Seti
ASTM B117 ile uyumlu, önceden ölçülmüş ve onaylanmış miktarda NaCl (530 gr) içeren, kullanışlı bir tuz seti mevcuttur. %5’lik bir solüsyon elde etmek için sadece tavsiye edilen miktarda su ekle- meniz yeterli olacaktır.
Duş Modülü
Bazı otomotiv endüstrisi standartları (GMW 14872 gibi) sadece ince tuzlu sis gerektirmekle kalmaz eşit dağılımlı tuzlu su duşuna da ihtiyaç duyar. Q-FOG’un CRH modeli bu test metotlarıyla tam uyumlu olmak için standart bir duş modülüne ve tıkanmayan nozzle’lara sahiptir.
Ayarlanabilir RH (Bağıl Nem Kontrolü)
GMW 14872, SAE J2334 ve benzeri pek çok döngüsel otomotiv test standartı için tamamen ayarlanabilir özellikli bağıl nem kontrolü gerekmektedir. Q-FOG’un CRH modeli, çoğu laboratuvar ortamında hassas RH (Bağıl Nem) kontrolü sağlamak için yenilikçi bir ön klima düzeneğine sahiptir.



Özet
